UPDATES

Heb je succes met je bedrijf? Ben je als verkoper succesvol? Hebben je kinderen succes op school of op hun sportclub? Is je huwelijk een succes? Waarom...
Retail Assists levert op maat gesneden oplossingen voor alle denkbare, retail-gerelateerde managementproblemen. Wij beperken ons niet tot het geven van...
Even voorstellen Victor Bockweg, oprichter en eigenaar Retail Assists Victor is een internationaal georiënteerde, resultaatgerichte en praktijkgevormde...

Het geheim van succes

Heb je succes met je bedrijf? Ben je als verkoper succesvol? Hebben je kinderen succes op school of op hun sportclub? Is je huwelijk een succes?

Waarom schijnt sommige mensen altijd alles te lukken? Hoe kan het zijn dat in deze crisistijd de ene winkel min 20% scoort, terwijl de andere winkel in hetzelfde marktsegment een vette omzetplus realiseert? Er zijn natuurlijk al veel boeken over volgeschreven. Enkele daarvan heb ik zelf ook gelezen en eerlijk gezegd heb ik daarin ‘het geheim’ niet kunnen ontdekken.

Laat ik mij eens richten op het winkelvoorbeeld. Waarom heeft winkel A wel succes en winkel B niet? Afhankelijk van welke “specialist” aan het woord is, worden de meest uiteenlopende antwoorden op deze vraag gegeven:

- hij heeft echt de mooiste producten voor de allerbeste prijs
- heb je die folders gezien, geweldig, daarmee zou het ons ook wel lukken
- die winkel staat echt op de beste locatie
- ze hebben verkoper Janssen weggekocht bij Zomer, hij is echt een verkoopkanon
- er zitten helemaal geen concurrenten in de buurt
- als winkel B zoveel korting zou geven, ging het daar ook wel goed
- al generaties lang dezelfde trouwe klantengroep
- winkel A is twee jaar geleden verbouwd en ziet er top uit
- de baas staat zelf ook in de winkel tussen de mensen

Natuurlijk zijn er nog veel meer argumenten of non-argumenten te bedenken voor het succes van winkel A. Ieder argument staat echter op zich en is ook weer te weerleggen.

Waarom is een consument soms bereid om wel 100 kilometer te rijden voor een modewinkel? Omdat de locatie zo bijzonder is, omdat de korting daar zo hoog is of omdat er in de eigen omgeving geen winkels zijn die ongeveer dezelfde producten leveren? Bestaat klantentrouw nog echt, ook bij tegenvallende prestaties? Neem twee winkels op een woonboulevard met vergelijkbare, grijze collecties, allebei recent verbouwd. In de ene winkel is het druk, in de andere is vrijwel niets te doen… Leg dat maar eens uit.

Ik geloof heilig in FOCUS. In PROFESSIONALISME en BEZIELING. En niet in de laatste plaats in TEAMPRESTATIE en BALANS. Er is nooit één succesfactor die op de langere termijn het succes bepaalt. Succes krijg je door een juiste combinatie van bovenstaande zaken.

Succes wordt bepaald door (een team van) mensen. Met een gezamenlijke focus op een helder doel waar jaren naartoe gewerkt wordt aan de hand van een vaste koers. Een doel dat op basis van rationele waarnemingen kan worden bijgesteld. Echter, zonder van de koers af te wijken en in overleg met álle betrokkenen, gestuurd door een capabele leider met de juiste visie.

Een voorbeeld uit de autosport

Michael Schumacher reed jarenlang in een Ferrari. Een van de beste auto’s met een in die periode zeer betrouwbare motor met veel vermogen. Begeleid en bijgestaan door een superteam van constructeurs, monteurs, raceanalisten, marketingmensen, conditietrainers, schoonmakers etc. Jean Todt wist als executive director met visie en onvoorwaardelijke inzet het team te bouwen, op scherp te zetten en te houden. De Scuderia hebben lang genoten van het collectief succes van het Ferrari Racing Team waarmee Michael Schumacher statistisch gezien de meest succesvolle F1-coureur aller tijden werd.

Het geheim van succes is de collectieve factor, waardoor op alle fronten meer dan bovengemiddeld wordt gescoord. Waar mensen bereid zijn met en voor elkaar te werken. Waar fouten gemaakt mogen worden, die vervolgens ook weer met en voor elkaar worden opgelost. Waar het team van mensen mag werken in een winkelomgeving, die echt op-en-top voor elkaar is qua collectie, verlichting, signing, promotie en gezelligheid. Waar de klant centraal staat, verwend wordt en vervolgens graag terugkomt. Waar de juiste balans is tussen eigen prestatie en teamprestatie.

Als je op alle fronten met elkaar het optimum nastreeft komt het succes vanzelf.

Victor Bockweg